Erna Sassen - leopold geheel-8 bijgesneden

- het boek begint alsof Tessel tegelijk haar mond en haar ziel opentrekt, ongericht begint te praten. Dat doet ze in puberale typografie, met hoofdletters, korte alinea’s, uitroeptekens, regelafbrekingen. En dat is zó goed getroffen dat je geregeld vergeet dat een volwassen schrijfster dit heeft zitten opschrijven – al schuilt er ook groot vernuft onder, want haar zinnen stromen en boeien, maken het een pageturner. Het taalgevoel van Erna Sassen (1961) is bijna verbijsterend, en het verhaal is allesbehalve ongericht, maar voelt toch losjes aan. NRC

Erna Sassen weet je te raken met Tessels geestige, vinnige toon. Laagje voor laagje pelt ze Tessels onzekerheid af, laat ze Tessels woede zien en de scherpe randjes van haar verdriet. Psychologisch is ze superscherp. 7 DAYS

De directe stijl, wars van overbodige franjes, en de pittige dialogen maken Er is geen vorm waarin ik pas tot verslavende literatuur mét diepgang. Knap hoe Erna Sassen blijft groeien als auteur, en steeds gelaagdere romans gaat schrijven, waarin zowel adolescenten als volwassenen veel van zichzelf kunnen herkennen. TZUM

En zo verwoordt dit knappe boek in de kern heel genuanceerd de herkenbare zoektocht van elke puber naar een eigen identiteit. TROUW

Het razendknappe, ogenschijnlijk luchtig geschreven 'Er is geen vorm waarin ik pas' verovert de lezer met een dan weer wijs en indringend, dan weer scherp gekruid en buikpijn-grappig verhaal over familie, vriendschap en gemis. Slappe lach, uithuilen en weer opstaan.VOLKSKRANT